Powered By Blogger

Thursday, July 21, 2011

Polis Dah Pening...

MEDIA hari ini melaporkan bahawa pihak berkuasa akan mengeluarkan waran tangkap terhadap 13 individu penting yang terbabit dalam perhimpunan tanpa permit pada 9 Julai lalu kerana gagal tampil memberi keterangan selepas diarahkan berbuat demikian bagi membantu siasatan.

Kesemua individu yang tersenarai tersebut dikatakan telah diarah untuk hadir ke IPD Dang Wangi sejak 11 Julai lalu namun kesemua mereka gagal berbuat demikian.

Antara individu yang dipanggil adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk A. Samad Said dan Datuk Reezal Merican Naina Merican.

Apa yang agak mendukacitakan dan mengejutkan Minda Penulis ialah apabila polis mengatakan sebelum ini pihak berkuasa menyenaraikan seramai 14 orang individu untuk melengkapkan kertas siasatan tetapi tinggal 13 orang apabila salah seorang telah meninggal dunia dan individu yang dimaksudkan oleh polis adalah Almarhumah Dr. Lo' Lo Mohammad Ghazali.

Minda Penulis rasa terkejut dan tertanya-tanya, kenapa Dr. Lo' Lo' turut disenaraikan oleh pihak berkuasa sedangkan umum telah mengetahui bahawa beliau pada tarikh perhimpunan berlangsung sedang terlantar dan menerima rawatan di Hospital Selayang kerana penyakit barah paru-paru. Rujuk link:- http://www.malaysiakini.com/news/170573

Agak pelik bila pihak berkuasa boleh melakukan kecuaian dengan menyenaraikan individu yang sedang terlantar di hospital sejak beberapa minggu sebelum perhimpunan berlangsung. Apakah pihak polis di Malaysia yang dikatakan sebagai antara pasukan yang tercekap boleh terlepas pandang dalam soal ini?
Agak memalukan apabila sebuah agensi kerajaan yang sepatutnya cekap dalam menjalankan siasatan dan juga sepatutnya mempunyai maklumat tepat mengenai individu yang disyaki boleh terlupa bahawa individu yang disyaki itu sedang terlantar di hospital.

Mungkin juga tidak pelik selepas ini jika waran tangkap akan dikeluarkan terhadap individu yang telah meninggal dunia untuk membantu siasatan sesuatu kes yang berlaku selepas dari tarikh kematian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...