Powered By Blogger

Sunday, October 2, 2011

Hizbul Muslimin Simbol Kemuncak Kesedaran Islam

Ust Abu Bakar Al-Baqir, Pengasas Hizbul Muslimin
GERAKAN kesedaran Islam yang berkembang di Tanah Melayu telah dipimpin oleh para ulama' semenjak kejatuhan Melaka pada tahu 1511.

Mereka telah melancarkan jihad ke atas penjajah dalam tempoh yang panjang dan akhirnya pada 1873, Sheikh Wan Ahmad al-Fathani telah menubuhkan Jam'iyatul Fathaniah di Makkah sebagai organisasi terawal orang Melayu.

Semenjak itu, kesedaran organisasi mulai tumbuh, selain perkembangan media dan pendidikan yang mengembangkan kesedaran umat Islam, terutama selepas kejatuhan Khilafah Othmaniyah pada 1924.

Pada dekad 1930-an telah timbul cadangan-cadangan supaya ulama Malaya menubuhkan persatuannya tetapi ia tidak dapat dilaksanakan, sebaliknya dua persidangan ulama berjaya diadakan di Singapura dan Kuala Kangsar pada zaman Jepun.

Para Ulama buat pertama kali berjaya dikumpulkan dan menubuhkan organisasi pada 24 Mac 1947 apabila Majlis Tertinggi Agama Malaya (MATA) ditubuhkan.

Melalui MATA, Hizbul Muslimin telah ditubuhkan pada 14 Mac 1948 dengan dipimpin oleh Ustaz Abu Bakar al-Baqir sebagai parti Islam yang pertama dengan matlamat kemerdekaan dan Darul Islam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...