Powered By Blogger

Sunday, June 26, 2011

RELA Tak Usah Jadi Penyibuk

SINAR HARIAN Ahad 26 Jun 2011 melaporkan bahawa RELA bersiap sedia untuk dikerah bagi mengawal keselamatan sekiranya perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) di ibu negara diteruskan.

Menurut Ketua Pengarah RELA, Jeneral (Rela) Datuk Mustafa Ibrahim, buat masa ini pihaknya telah mengarahkan semua anggota di Selangor, Negeri Sembilan serta Wilayah Persekutuan agar sentiasa berada dalam keadaan bersiap sedia.

Beliau dilaporkan percaya behawa 3,000 anggota dari ketiga-tiga negeri tersebut siap siaga untuk dikerah. Walaubagaimanapun, Mustafa berkata pihaknya menyerahkan perkara berkenaan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) serta Ketua Polis Negara untuk tindakan selanjutnya serta bentuk tugasan yang akan dilaksanakan anggotanya sekiranya perhimpunan Bersih diteruskan.

Minda Penulis rasa agak geli hati dengan kenyataan Keua Pengarah RELA tersebut. Perlu diingatkan bahawa RELA hanyalah sebuah agensi sukarela bukannya agensi penguatkuasaan. Jadi, RELA tak perlu sibuk-sibuk nak membodek Umno.

Perlu juga diingatkan, RELA telah diberikan peluang oleh kerajaan dalam soal mengatasi masalah kebanjiran pendatang tanpa izin (PATI). Apa yang dapat dilihat sekarang ini, RELA telah gagal untuk melaksanakan tugas mengatasi masalah PATI ini dengan berkesan. RELA sekarang telah diberikan peluang untuk membantu Jabatan Imigresen menjaga Depot-Depot tahanan Imigresen di seluruh Malaysia, tetapi apakah RELA berjaya dalam tugasan tersebut? Apa yang dapat dilihat, RELA bukan sekadar gagal tetapi boleh dikatakan menjadi pengacau dan parasit di Depot-Depot tahanan Imigresen.

Kalau untuk menjaga PATI pun gagal dilaksanakan oleh RELA, apatah lagi untuk menjaga peserta himpunan Bersih. Perlu diingat, peserta-peserta himpunan Bersih adalah rakyat dan warganegara Malaysia bukannya pendatang tanpa izin. Jadi jangan diingat RELA boleh buat sesuka hati kepada peserta himpunan Bersih tersebut. Harus diingat dalam ramai-ramai peserta himpunan tersebut ada juga yang arif dalam soal perundangan jika nak dibandingkan dengan anggota RELA yang kebanyakannya tak lepas SPM.
Jadi nasihat Minda Penulis, tak perlulah RELA nak menyibuk dengan perhimpunan Bersih ini. Tak perlulah Ketua Pengarah RELA nak jadi pengampu kerajaan Umno. Kita perlu ingat, walau setinggi mana ampu sekalipun kalau dah Allah SWT kata bukan rezeki kita, takkan dapat apa yang kita hendakkan itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...