Powered By Blogger

Monday, June 27, 2011

Insentif Bukannya Gimik Politik

BERIKUTAN cadangan Kerajaan Kelantan untuk memberi insentif kepada golongan lelaki yang tidak merahsiakan amalan berpoligami di Kelantan, berbagai-bagai komen diterima baik yang positif dan juga negetif.  Antara yang memberikan komen terhadap cadangan tersebut adalah Ketua Wanita Umno Kelantan, Datin Rahimah Mohamad.

Menurut Rahimah, cadangan tersebut hanyalah merupakan gimik politik Kerajaan Negeri bertujuan memancing undi lelaki bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang. Apa yang dapat dilihat dari komen yang dibuat oleh beliau, semuanya dilihat dari perspektif yang negetif sahaja dan sambil beliau cuba untuk mengaitkan cadangan tersebut dengan politik.
Gambo Hiasan Jer Ni....

Pada pandangan Minda Penulis, komen yang dibuat oleh Ketua Wanita Umno tersebut adalah satu komen yang bersifat dangkal dan prejudis terhadap amalan berpoligami. Minda Penulis tidaklah hairan dengan semua itu, kerana memang fitrah perempuan tidak suka dimadukan. Namun begitu serangan dan tohmahan beliau terhadap Kerajaan Negeri tidak sepatutnya dilontarkan kerana jika dilihat dari sudut dan perspektif yang positif, ada baiknya juga cadangan Kerajaan Negeri Kelantan tersebut kepada masa depan keluarga lelaki yang berpoligami tersebut.

Dalam soal ini, Kerajaan Kelantan telah memberikan penjelasan bahawa cadangan tersebut bukannya bertujuan untuk menggalakkan lelaki melakukan amalan berpoligami. Cadangan tersebut dibuat sebenarnya adalah untuk menjaga kebajikan keluarga lelaki tersebut termasuklah kebajikan isteri-isteri serta anak-anak. Rasional dari cadangan Kerajaan Negeri tersebut adalah untuk menggalakkan kaum lelaki agar tidak merahsiakan perkahwinan baru mereka kepada isteri yang terdahulu. Ini adalah untuk menjaga kebajikan isteri terdahulu serta anak-anak agar tidak menjadi mangsa penganiayaan.

Kalau kita renung-renungkan, seorang lelaki yang merahsiakan perkahwinan baru kepada isteri terdahulu pastinya akan menimbulkan masalah dibelakang hari terutamanya dalam soal pembahagian harta pusaka sekiranya lelaki tersebut meninggal dunia tanpa sempat membuka rahsia perkahwinan baru. Pastinya akan berlaku perebutan harta pusaka antara isteri terdahulu dengan isteri yang baru. Dan perkara tersebut seharusnya dielakkan dari berlaku.

Dalam soal pemberian insentif pula, Minda Penulis melihat ianya bukan sesuatu yang memberikan keuntungan hakiki kepada si suami. Harus diingat, insentif tersebut hanya diperolehi sekali sahaja dan ianya bukan bersifat kekal tetapi si suami yang berpoligami wajib pula untuk menjaga kebajikan isteri-isteri dan anak-anaknya sehingga ke akhir hayat beliau. Di samping itu, si suami juga perlu untuk memikirkan juga kebajikan isteri-isteri dan anak-anaknya selepas beliau tiada lagi di atas muka bumi ini. Ini bermakna, insentif yang diterima oleh si suami hanyalah bersifat sementara tetapi insentif yang bakal diterima oleh isteri-isteri dan anak-anak bakal berkekalan sehingga ke anak cucu.

Amat dangkal sekali pemikiran Ketua Wanita Umno bilamana beliau mengaitkan cadangan tersebut dengan politik dan PRU yang akan datang. Ini kerana, Minda Penulis tidak nampak langsung pemberian insentif kepada lelaki tersebut bakal memberi keuntungan politik kepada Kerajaan Kelantan. Minda Penulis berpandangan dalam soal ini yang bakal meraih keuntungan bukanlah Kerajaan Kelantan tetapi keluarga lelaki yang berpoligami itu yang bakal memperolehi keuntungan berkekalan.

Minda Penulis bukanlah bermaksud untuk menyokong amalan berpoligami ini tetapi apa yang Minda Penulis tidak dapat terima ialah bilamana ada pihak yang cuba mengaitkannya dengan politik dan pilihan raya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...