Powered By Blogger

Wednesday, June 15, 2011

Anggota RELA Menyamar Inspektor Polis Ditangkap

AKHBAR Kosmo Rabu 15 Jun 2011 melaporkan seorang pengawal keselamatan sebuah pusat hiburan ditahan kerana disyaki menyamar sebagai pegawai polis berpangkat Inspektor. Menurut Pemangku Ketua Polis Daerah Ipoh, Supritendan Ibrahim Abu Bakar, lelaki berusia 29 tahun itu ditahan pada pukul 3.50 pagi oleh sepasukan anggota polis peronda Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh.

Menurut beliau lagi, hasil pemeriksaan dan siasatan yang dijalankan, lelaki tersebut di dapati seorang anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA). Pemeriksaan semasa ditahan di hadapan sebuah restoran di Jalan Pasir Putih mendapati terdapat sehelai pakaian seragam pegawai polis, seragam Ikatan Relawan Rakyat berpangkat Leftenan, dua pucuk pistol mainan, sebuah komputer riba, kasut polis, gari dan jaket kalis peluru berwarna hitam di dalam kereta jenis Naza Sutera yang dipandu oleh saspek.

Selain memiliki kad RELA, saspek juga didapati memiliki satu salinan kad kuasa polis, pengenalan diri milik individu lain, cota, pemotong besi dan sebilah gergaji. Menurut Ibrahim, saspek kini ditahan reman sehingga 17 Jun untuk membantu siasatan.

Komen:- Sudah banyak kes yang melibatkan anggota RELA dilaporkan. Ini menuntut satu tindakan dari kerajaan untuk memastikan agensi sukarela tersebut bersih dan bebas dari golongan yang mempunyai masalah jenayah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...