Powered By Blogger

Sunday, June 26, 2011

Apa Bezanya?

SEBUAH akhbar tempatan hari Ahad 26 Jun 2011 melaporkan berita berkenaan anak lelaki Perdana Menteri Israel menghina Islam, Arab dalam Facebook.Laporan yang berbunyi:, 

BAITULMAQDIS: Anak lelaki Perdana Menteri Israel - kini bertugas sebagai jurucakap tentera zionis mengirim komen menghina Arab dan Islam dalam Facebook, lapor media semalam.
Dalam Laman sesawang sosial itu, Yair Netanyahu, 19 berkata kononnya keganasan memiliki agama dan ia adalah Islam.
Hearetz melaporkan, kenyataan pada awal tahun ini dibuat Yair bagi mengulas kematian lima penduduk Israel yang ditikam penyerang Palestin.
Kata Yair, orang Islam memang "meraikan kebencian dan kematian." Dia juga berharap negara Palestin tidak wujud.
Komen itu kemudian mendapat kritikan daripada warga Palestin walaupun semakan mendapati, ia dibuang kira-kira dua jam kemudian.
Jurucakap Palestin, Husam Zomlot, berkata pandangan Yair itu sama seperti pendirian bapanya, Benjamin Netanyahu.
"Apa yang ditulisnya itu adalah kesan pendidikan bapanya. Itulah yang dihasilkan Netanyahu pada keluarga dan masyarakatnya," katanya. - AP

Minda Penulis berpendapat, pandangan Yair memang sama seperti pandangan bapanya. Tapi apa yang ditulisnya itu bukan sahaja kesan dari pendidikan bapanya tetapi ianya adalah memang pendirian umat Yahudi terhadap Islam sejak sekian lama ekoran dari sikap permusuhan dan kebencian Yahudi terhadap umat Islam.  

Membaca laporan ini, Minda Penulis teringat pula pada sebuah akhbar tempatan yang menyiarkan dakwaan kononnya terdapat sebuah Maahad Tahfiz di tanahair kita melatih pelajar untuk mengikuti doktrin Jemaah Islamiah (JI) yang mana dakwaan tersebut telah dinafikan oleh Jawatankuasa Maahad tersebut dan juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Pada pandangan Minda Penulis, tidak ada bezanya pendirian dan pemikiran akhbar yang menyiarkan tuduhan terhadap Maahad Tahfiz terbabit dengan pendirian dan pandangan yahudi terhadap umat Islam. Kedua-duanya begitu takut dan bimbang dengan kekuatan Islam.

1 comment:

Kabutar Diesel said...

betul tu...sedikit pun tak de beza sama2 takutkan kebangkitan Islam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...