Powered By Blogger

Tuesday, June 14, 2011

Penganalisis Politik Akui BN Bukan Kerajaan Berkebajikan?

PENGANALISIS politik, Prof. Datuk Dr. Zainal Kling dilaporkan mendakwa konsep negara berkebajikan yang diumumkan oleh PAS boleh menyebabkan parti itu kehilangan lebih banyak kerusi pada pilihanraya umum akan datang. Ini adalah kerana, konsep itu bukan sesuatu yang baru malah sudahpun diamalkan negara barat sejak beratus tahun dahulu. Zainal dilaporkan memberikan contoh negara New Zealand dan Australia sebagai perbandingan.

"Apa yang lebih teruk mengenai konsep negara berkebajikan ialah, ia suatu konsep yang gagal menyebabkan pemerintah negara berkenaan terpaksa mengubah hala tuju pentadbiran mereka akibat tidak mampu menanggung kerugian".

Ada dua persoalan yang terlintas diminda penulis ekoran dari kenyataan penganalisis politik ini yang memang dikenali sebagai totok Umno. Pertamanya adalah penulis rasa pelik dengan pemikiran profesor ini. Pelik pada minda penulis adalah kerana mustahil parti yang hendak memberi kebajikan tidak akan disokong oleh rakyat. Sebagai contoh, jika ada orang yang bermurah hati hendak beri kita wang sebanyak RM1000 takkan pula kita hendak menolak. Dan orang yang menerima pasti tambah merasa hormat kepada sipemberi wang tersebut. Mustahil rasanya orang akan hormat dan kasih sayang pada orang yang setiap hari menipu, mencaci hamun, menyeksa dan bersifat bakhil. Orang akan pasti lebih memilih dermawan yang baik hati sebagai pemimpin. 

Keduanya, jika PAS akan kehilangan lebih banyak kerusi pada PRU akan datang hanya kerana konsep negara berkebajikan, bermakna Zainal mengakui bahawa kerajaan pusat yang ada sekarang ini bukanlah kerajaan berkebajikan sebagaimana yang didakwa oleh pemimpin BN. Sebabnya kalau kerajaan yang ada sekarang adalah kerajaan berkebajikan, sudah pasti kalau ikut tafsiran Zainal kerajaan BN sudah lama tumbang menjadi sejarah. Kesian pada pemimpin-pemimpin Umno BN. Hari-hari mengaku BN dah amalkan negara berkebajikan, alih-alih datang profesor yang kononnya nak hentam PAS tetapi tersilap pukul parti sendiri dan buat kenyataan yang menyanggah dakwaan pemimpin sendiri. Apa punya bingailah profesor macam ni..

Pada pandangan minda penulis, kenyataan yang dibuat oleh penganalisis politik ini amat memalukan golongan akedemik. Sebagai seorang tokoh akedemik, beliau sepatutnya membuat kajian terperinci terlebih dahulu sebelum membuat ulasan.  Apa yang minda penulis nampak, Zainal tidak memanafaatkan kedudukan beliau sebagai seorang tokoh akedemik kerana kenyataan yang beliau buat nampak macam kenyataan dari seorang pelajar peringkat sekolah menengah. Keadaan sebegini adalah sesuatu yang amat memalukan tokoh-tokoh akedemik yang lain.

Minda penulis juga berpandangan, konsep negara berkebajikan yang dilagangkan oleh PAS tidak semestinya sama dengan konsep kebajikan yang diamalkan oleh negara-negara barat. Ini adalah kerana PAS mengambil pendekatan tersebut berdasarkan panduan dari al-Qur'an dan as-sunnah manakala konsep negara berkebajikan yang diamalkan oleh negara barat pula tidak menjadikan al-Qur'an dan as-sunnah sebagai panduan. Sekiranya PAS melaksanakan konsep negara berkebajikan mengikut garis panduan yang ditetapkan dalam al-Qur'an dan as-sunnah, sudah pasti dan penulis yakin 100% tidak akan menemui kegagalan.

Walau apapun, minda penulis berpendapat amat malang bagi Umno-BN kerana kenyataan yang dibuat oleh penganalisis politik ini tidak langsung dapat membantu Umno-BN untuk terus mengekalkan kuasa. Apa yang terhasil adalah kenyataan beliau pasti akan menjadi senjata makan tuan buat Umno-BN.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...