Powered By Blogger

Saturday, May 14, 2011

Tengok Diri Sendiri Sebelum Nak Mengata Orang

Pengkhianat amanah rakyat Pasir Mas
AKHBAR Sinar Harian dalam ruangan nasional telah menyiarkan kenyataan presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang menuduh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai seorang yang suka berdolak dalik. Dalam laporan akhbar tersebut yang bertajuk 'Anwar suka dolak-dalik: Ibrahim', pengkhianat rakyat Pasir Mas, Kelantan itu turut dilaporkan berkata beliau lebih mengenali Anwar sejak sama-sama ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada tahun 1974 yang beliau sifatkan sebagai suka memperleceh dan memperlekeh orang lain. Beliau juga mendakwa Anwar suka mengkritik, namun tidak boleh menerima teguran. Ibrahim dilaporkan sebagai mengulas berhubung penafian Anwar bahawa kata-kata kesat 'Pandey Kutti' bukan merujuk kepada Perdana Menteri, tetapi sesiapa yang terlibat dalam politik lucah.

Sumber:- Sinar Harian 12 Mei 2011 dan sinarharian.com http://www.sinarharian.com.my/sh/com/content/story9077409.asp

Terpulang pada Ibrahim Ali untuk berkata apa saja yang beliau suka. Namun sebelum mengkritik orang lain dan mempersoalkan kewajaran orang lain yang mengeluarkan kata-kata kesat, Ibrahim perlu terlebih dahulu melihat diri beliau sendiri. Rakyat Malaysia sudah sememangnya mengenali siapa sebenarnya Ibrahim Ali. Rakyat Malaysia juga sudah masak benar dengan cara beliau bercakap dan berhujah tak kira dalam atau di luar dewan persidangan semasa berkempen. Rakyat Malaysia masih lagi belum lupa, semasa beliau berada di dalam persatuan pelajar bersama Anwar, apa yang tidak beliau maki dan hamun kerajaan. Rakyat juga belum lupa bila beliau menyertai UMNO, apa yang beliau tidak maki dan hamun pada PAS. Bila beliau menyertai Semangat 46, rakyat masih lagi ingat bilamana bermacam-macam kata kesat dan keji beliau lemparkan terhadap Tun Mahathir yang pada ketika itu adalah Perdana Menteri Malaysia. Dan sehingga kini, Ibrahim Ali masih lagi tidak dapat menghilangkan cara memaki menghamun musuh politik bila beliau bercakap.

Jadi, Ibrahim Ali sepatutnya tak perlu dan tak layak sebenarnya untuk menasihatkan orang lain terutamanya dalam soal memaki dan menghamun orang lain kerana pada hakikatnya beliaulah sebenarnya juara memaki dan menghamun pihak lawan. Memang tepat dan sesuai untuk menggambarkan diri Ibrahim Ali sendiri, peribahasa melayu  'Mengata Dulang Paku Serpih, Mengata Orang Dia Yang Lebih' dan 'Menepuk Air Di Dulang, Terpercik Ke Muka Sendiri'. Lu fikirlah sendiri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...