Powered By Blogger

Tuesday, May 3, 2011

PEMBALAKAN TIDAK TERKAWAL TURUT BERLAKU DI NEGERI YANG DIPERINTAH BN

GOLONGAN songkok tinggi selama ini sering menyerang negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat termasuklah negeri Kelantan. Antara serangan yang sering di lontarkan ke atas Kelantan yang ditadbir PAS di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Bentara Setia, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat adalah dalam soal pembalakan. Pihak yang memusuhi PAS ini seringkali menuduh kerajaan negeri gagal untuk mengawal pembalakan di Kelantan. Namun begitu, adakah pembalakan hanya berlaku di negeri Kelantan sahaja? Adakah tiada langsung pembalakan haram di negeri-negeri lain yang diperintah oleh kerajaan BN?

Di bawah saya sertakan gambar yang menunjukkan pembalakan turut berlaku di negeri yang diperintah oleh BN iaitu negeri Terengganu



Perhatikan kedua-dua gambar di atas menunjukkan balak-balak yang dibawa adalah bersaiz kecil dan tidak menepati saiz yang telah ditetapkan oleh Jabatan Perhutanan untuk ditebang. Ini menunjukkan bahawa pembalak-pembalak di Terengganu turut menebang balak yang masih belum matang dan seterusnya telah melanggar peraturan yang ditetapkan oleh Jabatan Perhutanan. Ini juga menunjukkan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh BN turut gagal untuk mengawal aktiviti-aktiviti pembalakan haram.

Untuk rekod, kedua-dua gambar di atas telah dirakam di Setiu, Terengganu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...