Powered By Blogger

Wednesday, February 15, 2012

Sokong Bolasepak. Jangan Jadi Bangang

بِسْــــمِ اﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SEMALAM, 14 Februari 2012 telah berlangsung perlawanan bolasepak Liga Super Malaysia yang mana salah satu perlawanan adalah antara Selangor menentang Kelantan di Stadium Nasional Bukit Jalil. Perlawanan yang telah disiarkan secara langsung oleh stesen TV RTM1 dilaporkan telah dihadiri seramai lebih kurang 3 hingga 4 ribu penyokong Selangor dan lebih kurang 6 hingga 7 ribu penyokong Kelantan.

Dalam perlawanan tersebut yang berkesudahan dimenangi oleh Selangor dengan jaringan 2 berbalas 1 dijaringkan oleh Safik Rahim dan pemain import Basco Balaban untuk Selangor manakala S. Subramaniam untuk pasukan Kelantan.

Bukan permainan semalam yang hendak diulas lebih lanjut tapi apa yang penulis hendak katakan dalam era profesional bolasepak di Malaysia ini rupanya masih ada lagi penyokong-penyokong yang tidak matang dan bangang. Rupanya masih ada lagi rupanya penyokong-penyokong yang tidak bertamadun dengan sanggup melakukan perbuatan yang boleh mendatangkan kecederaan dan juga boleh membawa maut kepada penyokong pasukan lawan.

Penulis rasa kesal dengan kejadian seorang penyokong pasukan Kelantan yang cedera parah di kepala kerana dibaling dengan batu oleh penyokong pasukan Selangor selepas tamat perlawanan. Insiden yang tidak sepatutnya berlaku di Malaysia yang bukannya sebuah negara mundur tetapi sudah dita'rifkan sebagai negara membangun. Sepatutnya semua penyokong sudah matang dalam hal ini dan bukannya menunjukkan sikap manusia yang tidak bertamadun yang hidup di dalam hutan rimba yang mengamalkan undang-undang rimba.

Ingatlah, nak sokong bolasepak tu sokonglah secara bertamadun dan janganlah jadi manusia yang bangang. Ingat dosa siapa yang melakukan perbuatan mencederakan mangsa tersebut tidak akan terhapus selagi tidak mendapat keampunan dari orang yang dianiayai itu dan akan dihisab dan diazab nanti di akhirat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...