Powered By Blogger

Wednesday, February 22, 2012

Negeri Mana Sebenarnya Lebih Miskin?

بِسْــــمِ ﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

PERDANA MENTERI kata Kelantan adalah negeri termiskin. Tapi kenapa negeri beliau sendiri iaitu negeri Pahang mencatatkan jumlah penerima bantuan BR1M yang layak lebih ramai dari di negeri Kelantan? Bila layak terima BR1M, bermakna orang tersebut boleh dikatagorikan sebagai miskin.

Kalau mengikut perkiraan logik akal penulis, kalau sesebuah negeri itu mencatatkan jumlah rakyat miskin yang ramai, bermakna negeri tersebut juga adalah juga miskin kerana tidak berupaya membantu meningkatkan keupayaan ekonomi rakyat negeri tersebut. Jadi sekarang negeri mana sebenarnya yang lebih miskin?

Untuk rekod, negeri Pahang mencatatkan jumlah yang layak menerima BR1M seramai 240,324 orang. Dari jumlah tersebut seramai 191,122 orang telah menerima bantuan tersebut. Manakala bagi negeri Kelantan yang didakwa sebagai negeri termiskin oleh Najib mencatatkan jumlah lebih kecil iaitu seramai 198,000 orang yang layak dan seramai 28,000 orang telah menerima bantuan tersebut.  Ini bermakna Pahang mencatatkan seramai 42,324 orang lebih ramai layak terima bantuan berbanding negeri Kelantan.


Jadi rasanya negeri yang lebih miskin adalah Pahang dan Kelantan bukanlah negeri termiskin. 

nampak sangat tak ikhlas membantu

1 comment:

Anonymous said...

dah tgk la pahang brape besor negerinye,bpe ramai penduduknye.lg pon byk org negeri lain yg keje kt pahang ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...