Powered By Blogger

Monday, December 26, 2011

Surat Terbuka Buat Saudara Mohd Ridhuan Tee Abdullah

بِسْــــمِ اﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SAYA ingin merujuk kepada kenyataan saudara sebagaimana tersiar dalam akhbar Sinar Harian edisi Isnin 26 Disember 2011 yang bertajuk "Iktibar keterbukaan Hamas dan Fatah".

Saudara,
Dalam ruangan buka minda akhbar tersebut, saudara telah mendedahkan bahawa orang PAS menyuruh saudara berhenti menulis dan jangan campur tangan urusan rumah tangga PAS mengenai kedudukan Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa yang saudara ibaratkan sebagai duri dalam daging.

Walaupun saudara mengakui bahawa masalah ini adalah masalah dalaman PAS dan orang luar tidak perlu campur tangan tetapi saudara menyatakan itu adalah menjadi hak saudara untuk memberi pandangan sebagaimana yang dijamin Perlembagaan.

Saudara juga mempersoalkan kenapa PAS tidak menyuruh DAP yang saudara labelkan sebagai "Ultra Kiasu" yang saudara kata terang-terang menghina Islam dan melakukan kemungkaran supaya berhenti bercakap dan menulis.

Saudara,
Dakwaan saudara itu adalah terlalu bersifat umum. Untuk pengetahuan saudara, tidak semua orang PAS menolak pandangan dari saudara. Saya sendiri sebagai contohnya, amat menghargai setiap pandangan yang saudara utarakan terutamanya yang membabitkan persoalan hukum agama. Tidak ada sebarang pertikaian dalam soal itu. Cumanya mungkin terdapat perbezaan pendapat dan pandangan dalam soal yang melibatkan persoalan politik dan pentadbiran.

Saudara,
Sepertimana tulisan saudara yang mendakwa, PAS sukar menerima teguran dari Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa ingin saya jelaskan bahawa dakwaan saudara itu adalah tersasar dari kenyataan sebenarnya. Untuk pengetahuan saudara, PAS sebenarnya amat terbuka dalam menerima setiap teguran dan buah fikiran baik dari saf kepimpinan parti mahupun teguran dari ahli peringkat bawahan. Cuma dalam isu Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa adalah pandangan yang mereka luahkan tersebut tidak mengikut saluran yang sepatutnya.

Sebagaimana yang saudara sedia maklum, PAS mempunyai lajnah politiknya sendiri dan Majlis Syura' sebagai tempat atau saluran untuk mengemukakan pandangan, teguran ataupun ketidakpuasan hati bukannya melalui media-media massa perdana seperti TV3, Utusan Malaysia dan lain-lain lagi. Sepatutnya saluran yang ada itu dimanafaatkan sepenuhnya oleh Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa untuk menyuarakan pandangan dan bukannya melalui media massa tempatan yang sentiasa mahu mencari kelemahan serta memecahbelahkan pembangkang tetapi apa yang dilakukan oleh Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa adalah sebaliknya.

Mungkin saudara berhujah, kenapa Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa sahaja yang tidak boleh menggunakan media massa tempatan. Jika itu hujah saudara, jawapannya adalah tidak benar. PAS sama sekali tidak bersikap double standard seperti itu. Sama seperti Hasan dan Nasharuddin, Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali juga tidak sewajarnya menggunakan media massa tempatan sebagai medan untuk menghentam Hasan dan Nasharuddin.

Saudara,
Memang benar, saudara adalah ahli akademik. Dan sebagai ahli akademik, saudara mempunyai hak untuk menyuarakan pandangan peribadi saudara sama seperti Prof Abdul Aziz Bari tetapi saudara juga perlu sedar bahawa tidak semua pandangan dan pendapat saudara wajib untuk diterima oleh orang lain. Sekiranya saudara mahu orang lain menerima perbezaan pendapat saudara, begitu juga saudara perlu terbuka untuk menerima pandangan orang lain yang berbeza dengan saudara.

Saudara,
Sepertimana yang telah saya katakan tadi, tidak semua orang PAS menolak pandangan saudara dan saudara sememangnya mempunyai hak untuk bersuara. Mungkin ada segelintir dari kalangan ahli PAS yang tidak boleh menerima pandangan orang lain sama juga seperti ahli dan penyokong Umno. Pasti ada yang bersikap tertutup minda dan tidak boleh menerima pandangan orang lain.

Saudara menyatakan bahawa Umno lebih tahu hal Umno daripada PAS dan saudara mempersoalkan kenapa Umno dikritik begitu hebat. Jadi saya ingin nyatakan di sini bahawa PAS lebih tahu hal PAS daripada Umno. Bukan setakat Umno yang tidak mengenali dengan tepat peribadi PAS tetapi saudara sendiri tidak mengenali peribadi PAS sebenar-benarnya. Dan saya yakin, saudara juga sebenarnya tidak mengenali hati budi Umno dengan sebenar-benarnya kerana saudara bukannya ahli Umno dan saudara tidak tahu dengan sebenar-benarnya jika dalam diri dan batang tubuh Umno ada kurap dan kudis yang bernanah busuk.

Adakah saudara ahli Umno? Saya yakin saudara bukannya ahli Umno kerana sememangnya saudara sama sekali tidak layak untuk menganggotai Umno. Kenapa saudara tidak layak? Jawapannya cukup mudah, saudara bukannya berbangsa melayu.

Saudara,
Saudara cuba memberi perbandingan antara PAS dan Umno di Malaysia dengan Hamas dan Fatah di Palestin. Saudara cuba untuk membawa pemikiran dan pandangan saudara agar PAS dan Umno bersatu dengan menjadikan Hamas dan Fatah sebagai contoh perbandingan saudara.

Saya sejujurnya tidak menolak perpaduan, tetapi perpaduan yang bagaimana? Kita sepatutnya bersatu atas dasar Islam bukannya atas dasar bangsa. Sekiranya PAS menerima ajakan Umno untuk bersatu atas dasar bangsa, bagaimana pula dengan golongan seperti saudara? Maaf cakap, walaupun saudara beragama Islam tetapi saudara berbangsa cina. Jika perpaduan cara Umno di setujui oleh PAS, bagaimana pula dengan nasib golongan seperti saudara. Pasti tersisih kerana saudara bukannya melayu sepertimana diperjuangkan Umno.

Saudara,
Situasi di Palestin, jangan saudara samakan dengan situasi di Malaysia. Di Pelestin memang menuntut agar seluruh umat bersatu padu untuk menentang Zionis yang membunuh umat Palestin. Dan itu yang dilaksanakan oleh Hamas dan Fatah walaupun sebelum ini mereka saling bermusuh-musuhan. Berbeza pula situasi yang berlaku di Malaysia. Di negara kita memang kita juga perlu untuk bersatu padu tetapi untuk mencapai perpaduan itu, Umno perlu untuk menerima Islam sebagai teras pemerintahan. Umno juga perlu menerima Islam sebagai asas kehidupan sehari-hari. Jika Umno sanggup mengambil dan menerima Islam, maka tidak mustahil perpaduan akan tercapai bukan sahaja di kalangan bangsa melayu bahkan semua bangsa yang ada di Malaysia ini akan bersatu padu. Insya Allah.

Saudara,
Teguran dan pandangan saudara selama ini amatlah saya hargai dan saya yakin ramai lagi yang sependapat dengan saya. Kalau ada yang tidak sependapat, saya tak dapat nak kata apa. Cuma sekarang ini, saya amat berharap agar saudara boleh memberikan pendapat dan pandangan yang lebih adil dan telus. Maaf cakap, saya lihat pandangan saudara selama ini lebih bersifat berat sebelah.

Saudara,
Saudara boleh saja memberikan teguran yang membina kepada PAS tetapi dalam masa yang sama juga, saudara juga perlu memberikan teguran yang membina kepada Umno. Contohilah Prof Abdul Aziz Bari yang terbuka memberi pandangan. Walaupun beliau agak kritikal terhadap Umno tetapi dalam masa yang sama beliau juga pernah memberi teguran dan pandangan beliau kepada PAS.

Maaf, saya tak pernah lihat saudara memberikan teguran kepada Umno dan kepimpinan parti tersebut. Bukan sahaja dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran bahkan dalam aspek syariat juga saudara lebih mendiamkan diri. Saudara seharusnya lebih lantang memberikan teguran kepada Umno dan pemimpinnya jika mereka melakukan kemaksiatan dan penyelewengan. Saudara perlu menyatakan hukum syariat sekiranya mereka tidak mematuhi perintah-perintah Allah termasuklah dalam persoalan aurat. Saudara juga sepatutnya memberikan amaran sekiranya pemimpin dan ahli Umno menghina hukum Allah.

Saudara juga perlu memberi nasihat kepada pimpinan Umno agar tidak tunduk dengan kebiadapan Ultra Kiasu dalam komponen Barisan Nasional (BN). Saudara tentu tahu siapa Ultra Kiasu dalam BN yang saya maksudkan. Saudara perlu menyatakan pendirian tegas dalam soal ini atau saudara setuju dengan Ultra Kiasu tersebut yang mengatakan hukum Islam akan membawa kemunduran kepada Malaysia.

Banyak lagi penghinaan terhadap hukum syariat oleh Ultra Kiasu dalam BN yang selama ini saudara berdiam diri dan tidak menyatakan pandangan serta pendirian. Begitu juga dengan pemimpin-pemimpin dari kalangan Umno sendiri telah banyak kenyataan yang menghina hukum syariat diluahkan tetapi tidak mendapat perhatian serius dari saudara.

Saudara,
Akhir kata, saya ingin menyeru kepada saudara agar cuba untuk mengenali PAS dengan lebih dekat lagi, bukannya hanya melihat dan mendengar dari jauh sahaja. Selalulah berbincang dan bermuzakarah dengan pimpinan-pimpinan PAS terutamanya dengan kepimpinan Ulama dalam PAS untuk lebih memahami prinsip PAS dan bukannya mendengar sahaja apa yang diperkatakan oleh Umno. Sebagai tokoh akademik, saudara sepatutnya lebih bijak untuk membuat kajian yang adil dan bukannya kajian sebelah pihak sahaja.

1 comment:

Kabutar Diesel said...

Adalah lebih elok kiranya Ilmu yang ada pada Ridhuan Tee digunakan untuk memperbetulkan moral dan akidah pemimpim UMNO sendiri termasuklah Ulama mudanya yang mempunyai sindrom takut akan pelaksanaan hudud..beliau seharusnya Vokal untuk mengkritik UMNO kerna UMNO gagal untuk membela Hukum Hudud dikala sepupu UMNO yakni MCA menghina HUDUD..Amat jelas lagi terang bilamana ulama itu dibawah payung UMNO maka hilang Ilmunya bisu mulutnya dan boleh dicucuk hidung untuk ditarik kemana jua..yang haram dikiaskan untuk dihalalkan dengan apa cara jua..apa sudah jadi dnegan Mashitah..apa sudah jadi dengan Jamil khir begitu jualah dengan ridhuan tee ini..hakikatnya penakut untuk menyuarakan kebenaran..jauh sekali menegah kemungkaran UMNO

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...