Powered By Blogger

Sunday, December 25, 2011

JPN Memang Cekap Dan Pantas. Hari Ni Komplen Esok Terus Siap IC

بِسْــــمِ اﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SEMALAM, Sabtu 24 Disember 2011, Mufti Perlis, Sahibus Samahah Dr Juanda Jaya telah membuat pendedahan berkenaan masalah beliau untuk membuat kad pengenalan anak gadisnya yang telah lanjut usia 12 tahun di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sarawak. Alasan yang diberikan oleh JPN Sarawak ialah sistem JPN menunjukkan bahawa anak gadis Dr Juanda berstatus 'stateless' (Tidak diketahui warganegara).

Penulis telah turut menyiarkan pendedahan Dr Juanda semalam di sini.

Ekoran dari pendedahan yang dibuat oleh Dr Juanda itu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) melalui Ketua Setiausahanya, Tan Sri Mahmood Adam telah membuat penjelasan bahawa kad pengenalan anak gadis Dr Juanda telah disiapkan oleh JPN Sarawak dan Mahmood memberi alasan, masalah yang berlaku adalah merupakan masalah komunikasi dan kakitangan kaunter yang kurang cekap memberi penjelasan. Lihat sini.

Apa yang terlintas dalam minda Penulis adalah, JPN Sarawak memang cekap dan pantas buat kerja kerana dari apa yang didedahkan oleh Dr Juanda ialah beliau ke JPN Sarawak untuk buat permohonan adalah pada 23 Disember 2011 dan kakitangan yang bertugas menyatakan bahawa mereka tak boleh buat apa-apa kerana sistem JPN menyatakan status anak gadis Dr Juanda adalah stateless.

Alih-alih keesokan harinya, Tan Sri Mahmood Adam buat kenyataan kad pengenalan anak gadis Dr Juanda dah siap dan sedia untuk dikutip. Memang cekap dan pantas kerana kad pengenalan dapat disiapkan oleh JPN Sarawak cuma satu hari sahaja. Penulis memang kagum yang amat sangat dengan kecekapan dan kepantasan JPN Sarawak tersebut.

Penulis berharap agar kecekapan dan kepantasan JPN Sarawak itu dapat diteruskan selepas ini. Jangan hanya untuk kes-kes tertentu sahaja dan penulis juga berharap agar kecekapan dan kepantasan JPN Sarawak itu dicontohi oleh JPN di negeri-negeri lain kerana setakat ini pengalaman penulis, JPN di negeri lain hanya mampu menyiapkan kad pengenalan hanya selepas tiga minggu.

Penulis juga berharap agar pihak atasan jabatan kerajaan dan kementerian, tak kiralah jabatan dan kementerian mana sekalipun janganlah terlalu cepat dan pantas menuding jari menyalahkan kakitangan yang bertugas. Apa yang penulis lihat adalah kelemahan berlaku kerana pihak atasan gagal untuk memberikan latihan yang mencukupi kepada kakitangan yang bertugas terutamanya di kaunter-kaunter pelanggan.

Penulis juga berharap, pihak jabatan kerajaan serta kementerian juga perlu untuk mengkaji semula sistem-sistem yang digunapakai samada ianya sesuai ataupun tidak dan samada sistem tersebut menyusahkan atau menyenangkan urusan pelanggan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...