Powered By Blogger

Saturday, January 15, 2011

SERUAN AZAN: HAK UMAT ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

Baru-baru ini, Umat Islam di negara kita dikejutkan dengan bantahan yang telah dibuat oleh seorang peguam dari parti MCA terhadap laungan azan dari sebuah masjid. Peguam tersebut telah mendakwa bahawa laungan azan yang dikumandangkan oleh muazzin di masjid Al-Ikhlasiah, Lembah Pantai terlalu kuat dan nyaring sehingga mengganggu tidur beliau yang tinggal di Pangsapuri Pantai Hill Park berhampiran dengan masjid. Beliau juga mendakwa telah membuat bantahan kepada pihak JAWI, Jakim dan PDRM tetapi tidak diendahkan dan tiada sebarang tindakan lanjut. Sehubungan itu, peguam tersebut sekali lagi telah menghantar surat bantahan kepada pihak-pihak yang dinyatakan dan beliau turut menghantar salinan kepada Perdana Menteri Malaysia. Surat bantahan beliau itu juga turut disiarkan melalui laman facebook. Beliau turut meminta agar hak asasi beliau dihormati. Beliau juga meminta agar hak beliau untuk berehat dihormati dan tidak diganggu. Ekoran dari bantahan yang telah dibuat oleh peguam tersebut, pihak pengurusan masjid berkenaan telah mendapat arahan dari pihak atasan untuk memperlahankan bunyi alat pembesar dari masjid berkenaan dan khutbah Jumaat hanya boleh didengari oleh jemaah yang berada di dalam masjid sahaja.

Persoalan sekarang, kenapa pihak berkuasa agama Islam tidak mempertahankan pengurusan masjid tersebut. Dalam hendak menjaga perasaan dan hak masyarakat bukan Islam, kenapa perasaan dan hak umat Islam di abaikan dan tidak diberi perhatian. Sepatutnya pihak berkuasa agama dan juga menteri yang berkaitan perlu memperjelaskan fungsi dan keperluan azan kepada umat Islam. Dalam soal yang bersangkutan dengan persoalan agama, pihak berkuasa tidak sepatutnya tunduk dengan kehendak masyarakat bukan Islam. Kita bukannya hendak menafikan hak bukan Islam, tetapi kita mahu hak umat Islam dijaga dan dipelihara. Kita sama sekali tidak boleh berkompromi sekiranya hak umat Islam dicabuli sesuka hati.


Kita dan semestinya pemerintah seharusnya sedar bahawa seruan azan adalah bertujuan untuk memanggil umat Islam untuk mengerjakan solat. Azan bukan hanya sekadar sebagai penanda masuknya waktu solat tetapi ianya juga untuk menyedarkan hamba-Nya yang sedang lalai. Azan adalah sebagai seruan supaya hamba Allah segera mengingati-Nya. Azan adalah sebagai seruan untuk bersolat (Hayyalassolah) dan azan juga adalah seruan untuk menuju kejayaan (Hayyalalfalah).


Umat Islam disuruh melaungkan seruan azan bukan sahaja dikala hendak bersolat. Dalam ketika menghadapi musibah contohnya kebakaran, dan juga ketika menghadapi kekuatan musuh. Dengan azan, itulah sebagai tanda pengabdian kita kepada Allah, sebagai tanda kekuatan umat Islam dan juga sebagai senjata umat Islam ketika berhadapan dengan ancaman. 

Justeru, seruan azan perlu dilaungkan dengan sekuat-kuatnya. Pemerintah di negara yang kononnya sebuah negara Islam seharusnya mempertahankan hak-hak umat Islam termasuklah dalam persoalan seruan azan. Masyarakat umat Islam di Malaysia seharusnya mencontohi sikap masyarakat bukan Islam di Kelantan yang begitu menghormati hak-hak orang Islam. Sehingga kini, tidak pernah kedengaran masyarakat bukan Islam di Kelantan merungut dengan laungan azan. Mereka boleh menerimanya sebagai hak umat Islam yang perlu dihormati. Dan jika ada di kalangan masyarakat bukan Islam yang masih tidak boleh mendengar laungan azan dan menganggapnya sebagai gangguan termasuk sewaktu tidur, jalan yang terbaik untuk anda adalah berpindahlah sahaja dari kawasan berhampiran masjid atau surau. Carilah kawasan yang tidak terdapat manusia kerana kalian sebenarnya tidak layak untuk bermasyarakat. 

2 comments:

Kabutar Diesel said...

my bro:saya cukup bersetuju bahawa mereka yang tidak suka dengan laungan azan berpindah ke bukit atau gunung ganang kerna disitulah tempat afdal seafdalnya bagi mereka ini....nak lagi bagus lu pindahla ke tempat asal nenek moyang lu orang itu lagi bagus!

So Shy Lady (SSL) said...

pak2 menteri snyap aje....langsung tak komen apa2 ke pasal isu nih

yes, klau t.suka g balik ngr asal masing2 la t.de sapa nk larang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...