Powered By Blogger

Saturday, January 22, 2011

Adakah Mohd Nor Deris Masih Mempunyai Kasyaf?

بِسْــــمِ اﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

KALI ini saya ingin melanjutkan lagi perbicaraan isu yang ditimbulkan sebelum ini iaitu penghinaan oleh presiden MCA terhadap tuntutan/ajaran Islam.

Sebelum ini, Umno sering melakukan serangan terhadap PAS atas dakwaan PAS bersekongkol dengan DAP yang digelar oleh beberapa pemimpin dan ahli Umno sebagai kafir harbi sehinggakan berlaku sedikit kekecohan yang timbul bilamana seorang pemimpin Umno Pengkalan Chepa, Kelantan telah menyerang dan memaki hamun Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada kempen pilihanraya kecil Dun Galas tahun lepas.


Pemimpin tersebut adalah Mohd Nor Deris secara terang-terangan memanggil DAP sebagai kafir harbi kerana didakwa memusuhi Islam. Mohd Nor Deris juga sanggup menolak huluran salaman Tuan Guru Nik Abdul Aziz kerana beliau mendakwa beliau melihat tangan Tuan Guru seperti tangan syaitan. Aduh.. hebat sekali si Mohd Nor Deris ini. Tindakan beliau itu adalah kerana beliau mempersoalkan kerjasama PAS dengan DAP yang digelar sebagai kafir harbi kerana pemimpin DAP, Karpal Singh pernah mengeluarkan kenyataan "Islamic State. Over my dead body"

Kita akui bahawa Karpal Singh pernah mengeluarkan kenyataan tersebut dan kita akui juga bahawa ramai umat Islam yang tidak dapat menerima kenyataan tersebut tetapi sedarkah kita bahawa tidak kurang juga umat Islam sendiri yang bertepuk tangan mendengar kenyataan tersebut dan berkata pada muka dengan PAS. Walaubagaimanapun dari satu aspek, kenyataan tersebut masih belum lagi sampai ke tahap menghina agama Islam. PAS sebagai rakan kongsi DAP mengambil tanggungjawab untuk memahamkan DAP dengan persoalan negara Islam dan hasilnya, Karpal Singh menyatakan kesedian DAP untuk berbincang dengan PAS dalam isu negara Islam.

Beralih kepada si Mohd Nor Deris ini. Beliau turut menyatakan bahawa beliau tidak akan bersalam dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz selagi PAS terus berpakat dengan DAP. Beliau juga menyatakan bukan saja beliau sanggup bersalam bahkan memeluk Tuan Guru sekiranya PAS menyertai BN.

Adakah Mohd Nor Deris sedar bahawa dalam BN adanya MCA, adanya MIC, Gerakan, PPP dan lain lain lagi parti yang dikuasai oleh bukan Islam. Kalau Mohd Nor Deris marah pada PAS sebab bersahabat dengan DAP yang tidak bersetuju dengan negara Islam, bagaimana pula dengan MCA, Gerakan, PPP yang juga tidak bersetuju dengan negara Islam.  Adakah beliau sedar bahawa MCA lebih teruk dari DAP kerana MCA bukan sahaja menolak negara Islam tetapi presidennya turut mengeluarkan banyak kenyataan yang berbentuk penghinaan kepada agama Islam sendiri.  Kenapa pula Mohd Nor Deris tidak gelarkan juga MCA sebagai kafir harbi? Adakah kerana parti tersebut adalah rakan kongsi kepada Umno dalam BN maka tak boleh panggil kafir harbi?

Dimana suara Mohd Nor Deris bila Chua Soi Lek menghina Islam? Kenapa beliau tidak menghentam MCA? Kalau beliau kata boleh lihat tangan Tuan Guru seperti tangan syaitan kerana bersahabat dengan DAP, adakah beliau tidak mampu melihat tangan syaitan presiden Umno. Bukankah Umno juga bersekongkol dengan parti yang memusuhi Islam? Sudikah Mohd Nor Deris bersalam tangan dengan Najib?

Sehingga ke hari ini, saya masih menunggu penjelasan Mohd Nor Deris dalam soal ini. Adakah beliau akan beri penjelasan atau hanya akan bersembunyi ibarat tikus yang melihat kucing kelaparan. Wallahuaklam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...