Powered By Blogger

Sunday, July 15, 2012

Ajal Tidak Dapat Dihindari Bila Tiba Masanya

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


FIRMAN Allah SWT (maksudnya): Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)". [Al-Jumu'ah: 8]

Al-A'masy meriwayatkan dari Khaitsamah, ia berkata, "Pada suatu hari malaikat maut mendatangi Sulaiman bin Daud a.s. Ia lalu melihat salah seorang sahabat di sebelah Sulaiman. Ketika malaikat maut telah pergi, sahabat itu bertanya kepada Sulaiman, "Siapakah orang tadi?"

Sulaiman a.s. menjawab, "Itulah malaikat maut."

Sahabat tersebut seterusnya berkata, "Tadi aku lihat ia selalu memerhatikanku, seolah-olah ia sedang menjadikan aku sebagai sasaran."

Sulaiman a.s bertanya, "Lalu apa mahumu?"

Sahabat tersebut berkata, "Aku ingin tuan menyelamatkanku darinya. Tolong tuan perintahkan angin untuk membawaku ke tempat yang paling jauh di tanah India sana."

Angin pun menuruti perintah Sulaiman. Ketika malaikat maut datang lagi, Sulaiman berkata kepadanya, "Aku lihat kelmarin kamu selalu memerhati akan salah seorang sahabatku."

Malaikat maut menjawab, "Benar. Tetapi aku hairan kerana aku memang diperintahkan oleh Allah SWT untuk mencabut nyawanya di bahagian yang paling jauh di tanah India dengan segera. Dan atas jasamu, ia sekarang malah sudah berada di sana. Aku benar-benar hairan atas kejadian ini."

Al-Fatihah buat blogger Tinta Hijau @ Nik Hazman Nik Hashim.
Semoga Allah SWT mencucuri rahmatNya ke atas roh Allahyarham
dan menempatkan beliau di sisi orang-orang yang beriman
p/s: Yang meninggal adalah blogger Tinta Hijau atau nama sebenar beliau Nik Hazman Nik Hashim bukannya blogger Tinta Hijau DKB. Penjelasan dari blogger Tinta Hijau DKB di sini

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...