Powered By Blogger

Thursday, January 5, 2012

Ulasan Tokoh Agama Dalam Isu Nur Amalina Che Bakri

بِسْــــمِ اﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

HEBOH negara kita bilamana timbul pendedahan melalui internet kontroversi melibatkan Nur Amalina Che Bakri yang pernah menggegarkan negara kita dengan kejayaannya memperolehi keputusan 17 A1 dalam peperiksaan SPM 2004 dan sekaligus dinobatkan sebagai pelajar terbaik.

Berikutan kontroversi tersebut, ibu kepada Nur Amalina iaitu Sabariah Hassan, 52, telah tampil untuk membuat kenyataan pembelaan terhadap anak gadis beliau yang kini sedang menuntut di University of Edinburgh, Scotland bawah tajaan Bank Negara Malaysia dalam jurusan perubatan dan sains farmakologi. Lihat jawapan di sini

Berikutan itu, kontroversi yang melanda tersebut juga turut mendapat perhatian dari Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hasan yang telah menitipkan sebuah bingkisan kata kata nasihat dan pengharapan buat Nur Amalina. Lihat sini

Kontroversi tersebut juga turut mengundang minat seorang lagi tokoh agama negara kita iaitu Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman yang telah menitipkan kata-kata nasihat buat semua yang bergelar ibu bapa dengan kata-kata:-
"Setiap anak lahir dalam keadaan suci, ibubapa akan berperanan besar untuk menjadikannya seperti Yahudi, Nasrani, Majusi atau menjadi Muslim yang sebenarnya. Ibubapa DERHAKA kepada Allah dan anak apabila mengabaikan takrif kejayaan sebenar yg boleh membantunya & anak untuk melepasi alam dunia ini. Bukan sekadar kejayaan atas kertas. Wahai ibubapa, insaflah kita, telitilah tugas kita, didiklah mereka dengan sifat malu bersalut AGAMA. Jangan sesekali dibelikan seluar @ baju 'berlubang untuk si anak gadis', kelak nanti musibah bertambah pedih. Nabi sabda :"Jika kamu sudah tiada malu, (pasti kamu akan) lakukanlah apa shj."

Terus terang, saya pada asalnya amat sukar untuk mempercayai pendedahan yang dibuat mengenai isu ini. Tetapi apabila membaca jawapan ibu Nur Amalina seperti yang tersiar dalam akhbar tempatan, saya merasa amat kecewa dengan sikap ibu bapa Nur Amalina yang mana pada pandangan saya boleh disifatkan sebagai ibu bapa yang gagal untuk mendidik anak-anak ke arah yang direhai oleh Allah SWT.

Walaupun sebagai ibu bapa, mereka telah berjaya mendidk Nur Amalina untuk mendapatkan keputusan yang amat cemerlang dalam bidang akademik tetapi dalam soal didikan ke arah jalan yang mendapat redha Allah SWT, kedua-kedua ibu bapa Nur Amalina telah gagal.

Memang jadi tanggungjawab ibu bapa untuk mempertahankan anak-anak dari menjadi bahan kutukan dan cercaan tetapi perlu diingat, tanggungjawab ibu bapa juga untuk mencorak masa depan anak-anak untuk menjadi insan berguna dan berakhlak. Jangan sampai suatu masa nanti anak-anak yang ditatang bagai minyak yang penuh akan memalukan dan menconteng arang ke muka orang tua.

Sama-samalah kita bermohon dan bermunajat kepada Allah SWT agar apa yg berlaku pada Nur Amalina tidak menimpa kaum keluarga kita terutamanya anak-anak di bawah jagaan dan bimbingan kita.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...